HEXAFOTO: Légifotózás - Világunk a magasbólEz egy hiánypótló blog a magyar internet világában. Léteznek különféle terepjárós és Land Roveres klubok, baráti társaságok, de talán egyik sem mutatja be úgy a Defendert, mint ahogy én szeretném. Ez a blog nem csak arról szól, hogy hová megyünk, merre utazunk, nem ez lesz az elsődleges, persze ez is gyakran elő fog fordulni. Többnyire technikai, bemutató jellegű lesz, némi szerelés, magyarországi import, regadó, és egyebek története, gondok, örömök, minden ami majd vele jár. Az egész csak egy szubjektív történet, milyen is egy Defender a mindennapokban, támpont azoknak, akik szintén szeretnének maguknak egy ilyen járművet.
Jó olvasást kívánok minden Látogatómnak!

Nanocom Evolution

2011.03.20. 20:00

Nanocom Evolution, avagy buzeráljuk az elektronikát a Defenderben. Akár ennyiben is elintézhetném ezt a bejegyzést, de azért itt egy picit többről van szó...

Biztosan ismerős mindenkinek a Malfunction indicator lamp.

Jó esetben indításkor felvillan, majd ki is alszik. De mi van rossz esetben? Bizony folyamatosan világít. Egy átlag autós néz bambán, kézikönyv előhalászása a kesztyűtartó mélyéről, majd jön a legrosszabb, "kérjük vigye el járművét minél előbb hivatalos márkaszervízbe". Márkaszervíz nem jó, mert drága mint 10,87 kiló tavigörény lábujjközkosz, ezért legtöbben megpróbálkoznak a szomszéd utcában a Józsinál, aki ügyeskezű jómunkásember autószerelő hírében áll. Sajnos Józsi akármilyen ügyes, jó eséllyel nincs neki sokmilliós diagnosztikai eszköze egyenként az összes autótípushoz, a mienkéhez meg Murphy törvényei alapján pont biztosan nincs. Tehát végül mégis márkaszervíz, horror óradíj, majd 5 számjegyű számla, ha valami alkatrész is kellett, akkor meg inkább 6 számjegy nézeget végösszeg gyanánt.

Mint ahogy már írtam, a Defender TD5 motorja annyiban mindenképp rosszabb a 300TDi-nél, hogy borzalmas az elektronikája. Vagyis sokkal nem rosszabb, mint egy mai átlag személyautónak, de a 300TDi-hez képest rendesen belevezették a villanyt. A régi Land Rover típusok (Series) fetisisztái akkor mentek világgá, mikor a Defenderbe bekerült a TD5 motor. Véleményük szerint a Land Rover "the go anywhere vehicle" (= a menj bárhová jármű) filozófiai alappillére rogyott meg véglegesen. Valljuk be, nem egy szép mutatvány megdögleni az elekronikával valami mocsaras esőerdő mélyén.

Ennyire talán azért mégsem rossz a helyzet, hiszen lehet venni diagnosztikai eszközt TD5 és a legújabb TDCi motorokhoz, így a világ végén is életet lehet lehellni a megmurdált elektronokba. Az egyik verzió, hogy megveszi az ember a szoftvert, és a megfelelő kábelt, majd matatja a dolgokat az elekronika körül laptopról. Ez nem egy túl "elegáns" módszer, hiszen egy számítógép csak egy újabb gyenge láncszem a történetben, extra kompatibilitási problémák, akkuidő, és operációs rendszer nyűgök. Gondolom nem kell ecseteljem, hogy milyen érzés valami lelőhetetlen alkalmazással, vagy a vírusiró hóbortjaival szórakozni, miközben egy oroszlán sétálgat a motorháztetőn... A másik ígértesebb verzió, hogy céleszközt vesz az ember magának. Ez egy maréknyi készülék kijelzővel, és egy kábel hozzá OBD (OBD = On-board diagnostics = fedélzeti diagnosztika) csatlakozóval.

Vajon mennyibe kerül egy ilyen? Sok autótípusnál milliós tétel egy ilyen tosz, és valójában tényleg nem éri meg egy mezei halandónak egy ilyenre beruházni. Ez csak a márkaszervízek kiváltsága, + 1 indok nekik, hogy vastagabban fogjon a toll a végösszeg papírravetésekor. Azonban egy Defenderhez lehet venni önálló, külső tápot, és egyéb dolgot nem igénylő, önállóan működőképes marokdiagnosztikát már néhány száz eurós összegért. Igazából legyen rá szükség 1x, vagy 2x, és már vissza is hozta az árát, avagy fityisz a márkaszervíznek. De tovább megyek, ha nagyon nem vagyunk biztosak a dologban, akkor fogjuk meg a készüléket, üljünk be a járműbe, menjünk át a Józsihoz, és bízzuk rá. Ha nem beszél angolul, akkor maradjunk fordítani. :-)

Defenderhez a 2 legelterjedtebb ilyen készülék a Nanocom, és Hawkeye. Árban közel van a két készülék egymáshoz, de a "melyik a jobb?" kérdésre sajnos nincs válasz, kb. olyan, mintha azt kellene eldönteni, hogy a Nikon, vagy a Canon fényképezőgépek a jobbak. Egy Hawkeye így néz ki:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

A Nanocom-ot teljesen váratlanul Olaszországban fejlesztik. A fejlesztő brigád nem kis dolgot tett le az asztalra, nagyon nagyon jók, elképesztő dolgokkal jönnek elő, de sajnos marketingből és vevőtámogatásból igazán kiosztanék nekik egy hatalmas piros talpas egyest. Olyan igazán maguknakvaló banda, mintha csak saját használatra fejlesztették volna a cuccot. Mikor én vettem, hosszú kutatás alapján egész Európában találtam egy darab szerencsétlen webshop-ot Németországban, aki árulta. De nekik sem volt raktáron, a gyártóra vártak, húztam sorszámot, és várólistára kerültem. A Nanocom-nál nemrégiben kiadtak egy szűkszavú közleményt, melyben bevallották, hogy a kommunikáció a vásárlókkal nem az erősségük, és "eladták a cég irányítását", hogy mégjobban tudjanak a fejlesztésre koncentrálni. Ám legyen...:-) Az első Nanocom, amit kiadtak így nézett ki, ergonómiából biztos nincs benne a TOP5-ben a világon, de nagyon jól működött:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aztán 2010 szeptemberében megjelent az érintőképernyős Nanocom Evolution:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 


Az OBD egy Defenderben teljesen kényelmes, hozzáférhető helyen, elöl a könyöklődoboz alsó sarkánál van (középső első ülés esetén annak alsó sarkánál). Tehát nem kell a motortérben turkálni, kábelt áthúzni az utastérbe, meg ilyenek. (Bár egy Defender gazdinak illendő tudni mi van ott elöl az a nagy lemez alatt.) A készülékhez adott kábel megfelelő hosszúságú, ésszerű helyekre simán elér a műszerfalon.

Mire is jó ez? A Nanocom.it jól leírja, megpróbálom magyarul összefoglalni én is: érintőképernyő, SD memóriakártya opció, alacsony fogyasztás, áramfelvétel közvetlen az OBD-n keresztül, Mini-USB csatlakozó. Teljes motortérképet lehet menteni, és visszatölteni az ECU-ba, akár tuningoltat is saját felelősségre. Hibák keresése motorban, és majd mindenhol ahol elektronok köröznek, injektorok birizgálása, teljes riasztó és ABS rendszer matatásának lehetősége. Menetközben fordulatszám (ugye nincs fordulatszám óra), sebesség, üzemanyag, hűtővíz, olajnyomás és hőfok, és további tengernyi dolog figyelhető. Kedvencem, mikor az érintőképernyőn tapizva sikerült a dudát működésre bírnom...:-)

Végül jöjjön egy nagy csokor kép a dologról működés közben, a teljesség igénye nélkül:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://defender.blog.hu/api/trackback/id/tr912718932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doGmAI 2011.03.25. 23:58:10

Még mielőtt mások szétgyilkolnának, természetesen OBD-II-ről beszélsz, amikor OBD-t írsz. Érdekes, hogy egy ekkorka kütyü olvas és ír az ECU-ból/-ba.
Viszont nagy kérdés. Volt már MIL-ed? Meg tudtad javítani azzal, hogy ezzel a cuccal megállapítottad, hogy milyen hibát jelez? Tudod, azt értem hogy gőzgép, de mi hajtja?

NyenyeMákos 2011.03.26. 11:54:59

@doGmAI: Valóban, arról pontosan nem szóltam, hogy OBD II, csak úgy általában írtam a portról, mikor OBD-nek neveztem.

MIL-em eddig még nem volt, de nem is szeretnék. :-) Minden bizonnyal a Nanocom megmondja, hogy mi a gubanc. Végülis erre van. Az utolsó előtti képen látható képernyőn listázza a dolgokat, és a jobbra-balra nyíllal lehet lépegetni közöttük. Hatalmas menüje van, igazság szerint még is csak tanulom a dolgot, mindig fedezek fel benne újabb dolgokat. Kb. olyan érzés, mint az első mobiltelefon, amit kezébe vesz az ember az élete során.

Gyere a Mátrába, és jól megnyomogathatod!

kertrend 2011.06.21. 18:17:06

@NyenyeMákos: hello NyenyeMákos érdeklődve olvastam a beirásod most szándékozok vásárolni defender td5 mit tudsz rola irni jo vagy nem

NyenyeMákos 2011.06.22. 11:56:34

Szevasz!

Annyit tudok mondani róla, hogy nagyon jó, nekem még eddig (kb. 8000-9000 km) semmi bajom nem volt vele. Ha bárki kérdezte eddig, mindenki csak pödörte a bajszát, hogy jó választás. Autószerelő ismerősöm is annyit mondott arra, hogy "5 henger, 2500, soros turbódízel": "az jóóó, az sose megy tönkre". Remélem igaza van....-)

Pöccre indul, szép hangja van, erő van benne. Rosszat eddig semmit nem tudok mondani rá, tervben van, hogy kicsit adalékozok a gázolajhoz, nem a teljesítmény, hanem inkább a karbantartás, kenés-tisztítás, és ha sikerül egy picit a fogyasztás vonalat erősíteném. De ennek még jól utánaolvasok.

kertrend 2011.06.23. 16:20:37

@NyenyeMákos: Szevasz !
Nanocom technika érdekelne hogy lehet hozzá jutni??? valoban segit e ha kell?? Sokan panaszkodnak a td5 defenderre mondván nem jo az elektronika motor vezérlés üzemanyag ellátás neha akadozik ill télen nehezen indul. nekem MITSUBISHI PAJEROM van de terepjáro képesége nem az igazi nehezen viseli a kemény terepet.ezért szeretném lecserélni defenderre

NyenyeMákos 2011.06.23. 16:58:29

A Nanocomhoz itt biztosan hozzá lehet jutni, de írj egy e-mail-t a boltnak, mielőtt rendelsz, hogy biztosan van-e raktáron, nehogy hónapokat kelljen várni, közben meg már tervben van valami nagy út a világ végére:

nakatanenga-tours.de/shop/article_NANOFULLEVO/NANOCOM-Diagnoseger%C3%A4t-f%C3%BCr-Defender-Discovery-Td5-_-Td4-_-TDCi-_-Puma.html?shop_param=cid%3D1%26aid%3DNANOFULLEVO%26

Ahogy nézem, nem kicsit drágult meg az utóbbi időben...:-(

A Nanocom a leírása szerint segít, ha kell. Élesben még soha nem próbáltam, mivel eddig nem volt rá szükségem, de adja ég, hogy soha ne is kelljen. Az összes amire eddig használtam, hogy átnéztem vele a vásárlás után, és a nagy út előtt, hogy minden rendben-e a motorban. A Nanocom nem csak a motorral segít, hanem mindenféle villanyt lehet birizgálni az autóban, a riasztótól az ABS-ig. Minden autóra igaz, minél kevesebb villany-tosz van beépítve, annál kevesebb dolog romolhat el. ABS, riasztó, kp-zár, klíma, elektromos ablak, és egyéb úri huncutságokat ne akarj egy Defenderbe, jobban jársz ezek nélkül...:-) Igaz, hogy sokan panaszkodnak a TD5-re az elektronika miatt. Én mégis e mellett döntöttem, eddig úgy néz ki, kifogtam egy igen jó pédányt (nem péntek délután gyártották :-) ). Télen nehezen indul dolog valljuk be, igaz szinte minden dízel járműre. Persze nagyon nem mindegy, hogy -5, vagy -25°C-ban kell hosszú állás után beröffenteni.

A döntés a Tied, de ne feledd, hogy egy autóvásálás nagyon nagy lutri, a boldogsághoz ki kell fogni egy valóban megkíméltet, és a Land Rover tipikusan az a jármű, amit szeretni és szerelni kell, de ha mindkettőt megkapja, sok évtizeden keresztül meghálálja!

NyenyeMákos 2011.07.05. 20:09:18

Volt egy MIL-em!!! Megálltunk dinnyéért Cecén, és újraindítás után úgymaradt a motorkajel! Gurultam vele 100 métert lassan, majd járó motor mellett átnéztem a Nanocom-mal az autót. Semmi hibát nem talált, hengerek szépen, egyensúlyban jártak. Leállítottam a motort, majd újra teszt. Ismét semmi. Újraindítottam a motort, majd elaludt a lámpa szokásosan. Vajon mi lehetett ez?

Discotd5 2012.02.26. 16:10:57

@NyenyeMákos: Most rendeltem 1 EVO-t,a http://www.blackbox-solutions.com-tól.

remélem mihamarabb ,megjön.
lenne 1-2 Defender cuccom, tudtok jó fórumot ahol hírdetni lehetne?

ü

NyenyeMákos 2012.02.27. 09:03:22

@Discotd5: Nem tudom pontosan milyen cuccokról van szó, de a legtöbb Defenderest talán itt találod:
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9111102

eszeleny 2012.03.08. 15:49:40

Szia MM!

Nagyon érdekesnek tűnik a Nanocom kütyü, esetleg tudnánk egyszer találkozni (persze Defistül)valahol, ahol megmutatnád élőben is?

Eszeleny
eszeleny.is-a-chef.com
facebook.com/eszeleny

eszeleny 2012.03.08. 16:26:04

@eszeleny: Bocsánat :)
Természetesen a megszólítás:Szia NyM!

NyenyeMákos 2012.03.11. 20:36:35

@eszeleny: Szevasz!
Légyszi keress meg e-mail-ben a makos kukac makos pont hu címen, és egyeztethetünk hol-mikor.