HEXAFOTO: Légifotózás - Világunk a magasbólEz egy hiánypótló blog a magyar internet világában. Léteznek különféle terepjárós és Land Roveres klubok, baráti társaságok, de talán egyik sem mutatja be úgy a Defendert, mint ahogy én szeretném. Ez a blog nem csak arról szól, hogy hová megyünk, merre utazunk, nem ez lesz az elsődleges, persze ez is gyakran elő fog fordulni. Többnyire technikai, bemutató jellegű lesz, némi szerelés, magyarországi import, regadó, és egyebek története, gondok, örömök, minden ami majd vele jár. Az egész csak egy szubjektív történet, milyen is egy Defender a mindennapokban, támpont azoknak, akik szintén szeretnének maguknak egy ilyen járművet.
Jó olvasást kívánok minden Látogatómnak!

Mit is lehet ide írni? Nehéz megfogalmazni, de megpróbálom. Szükségem volt egy nagy járműre, amibe lehet pakolni rendesen, és nem baj, ha az utazótáskán kívül koszosabb tárgyak is kerülnek a raktérbe, pl. zsák cement, malterosláda, sáros bakancs..., stb. Szempont volt, hogy ha úgy adódik, aludni is lehessen benne, de nem csak úgy, mint egy buszon vagy egy átlag személyautóban, hanem kinyújtózva, vízszintesen és kényelmesen. Eddig a pontig igen bő a választék, sokféle márka/típus közül válogathattam volna. Aztán rájöttem, hogy nekem bizony a jövőben nem kevés alkalommal terepre is kell menjek, továbbá jó lenne ha sok-sok éven (évtizeden?) keresztül szolgálna. Én olyan vagyok, hogy odafigyelek rá, bütykölöm, karbantartom, csak ne kelljen egy másikat venni.

Sok más lehetőség nem maradt: nagy + kényelmes megalvás + terepjáró + extrém hosszú tartósság aktív karbartartás árán = Land Rover Defender 110. Szóval így esett a választásom a terepjárók etalonjára. Megemlíteném még itt a G Mercit, de mivel az aranyban mért árú, így arról hamar letettem.

Régi vágyam volt egy Land Rover Defender. Mondjuk úgy, hogy ez volt az "álomautóm". Mindenkinek van egy álma. Nekem ez volt. Minden összejött, a lehetőség, az igények, és az órási választék belőle itt az Egyesült Királyságban. Elérhető árkategóriában több száz példány eladó folyamatosan, az utakon is szerte az országban rengeteg van belőle, teljesen megszokott látvány. Magyarországon alig van belőle, azok körében, akik kicsit is otthon vannak az autók és a terepjárók világában, mindenképp feltűnést okoz, ha felbukkan egy-egy az utakon.

90, 110, 130. Ezek tengelytávok. A régi Series-ek esetében néhány inch-el eltértek ezek az értékek, de az arányok ugyanazok voltak. A 90-es a kényelmes alváshoz túl rövid, az 130 pedig feleselegesen hosszú, és meglehetősen drága/ritka, még az Egyesült Királyságban is. További probléma az 130-assal, hogy általában speciális felépítményűek, platós, billenős, dupla kabinú, stb. Így az alvás ezekben is kizárt. Szóval maradt az 110. Ja igen, kimondva kilencven, egy-tíz, egy-harminc, és NEM száztíz, meg százharminc! Csak a pontosság kedvéért...:-)

Motorválaszték:

1990-1994 200TDi


















1994-1998 300TDi




















1998-2007 TD5 - ez mi Defenderünk TD5 motorja, 2003-ból

















2007- TDCi


















A 200TDi a kora, és a gyengesége miatt kiesett, ilyet nem akartunk. A TDCi jó választás lett volna, de mivel új, csak tényleg a néhány éves típusokban található meg, így nagyon drága, ezért ez is kiesett a listáról. Maradt a 300TDi és a TD5. Érvek és ellenérvek, sok olvasás, fórumok, vélemények, gyári adatok, végül egy nehéz döntés. Természetesen a benzines motorok szóba sem jöhettek.

A 300TDi vitathatatlan előnye az egyszerűsége. Többen írták, hogy "vésővel, kalapáccsal javítható". Elnyűhetetlen, kevesebb az elektronika benne, egyszerűen javítható, még a világ végén is. Hátránya viszont sok van a TD5 ellenében: régebbi, úgymond elavultabb technika, kevesebb lóerő, jó eséllyel többet futott motorok (és vele együtt öregebb autó is), már csak a kora miatt is. Jelentősen érezhető fogyasztásbeli különbség, és rosszabb környezetvédelmi besorolás (EURO) ami a Magyarországi honosítás során a regadóban további súlyos adóforintokat jelent.

A TD5 előnye mindaz ami a 300TDi hátránya: újabb konstrukció, (jó eséllyel) kevesebb futott mérföld, jobb fogyasztás, több erő, jobb EURO osztály besorolás a regadóhoz. Hátránya? Az a görény elektronika. Ha lerohad az ember valami világvége helyen, akkor vége a történetnek, és kezdődhet a rémálom. Szóval sokat vívódtunk, végül mégis a TD5 mellett döntöttünk. Létezik egy motorelektronika buzeráló kütyü (Nanocom), amivel új életet lehet adni a megdöglött TD5 elektronikának, de az már egy külön történet, majd egy másik bejegyzést szánok arra.

Érdekesség, hogy a TD5 és a TDCi motor gyári adatok alapján fogyasztása kb. decire megegyezik, ugyanannyi 122 lóerő, és még az emissziójuk is grammra ugyanaz. A TDCi 2.4-es, a TD5 2.5-ös, továbbá a legújabb motorok sokkal zártabbak, jobban bírják az iszappakolást, a port, sivatagi homokot, viszont még több az elektronika. Ezek tudatában tényleg felesleges befizetni a TDCi-re, inkább egy megkímélt TD5.

Jobb oldalon a kormány. És? Annyit vezettünk már mindenféle autókat, jobb oldalon ülve, bal oldalon ülve, az út jobb oldalán, bal oldalán vegyesen, hogy nekünk már mindegy. Egy Land Roverből úgyis a jobb kormányos az igazi, kb. mint túró rudiból a pöttyös. Előzni nem nagyon kell egy ilyen járművel, de ha mégis, akkor az utas a bal oldalon úgyis tud segíteni, ha nincs utas, arra az esetre meg betámasztok valami tükröt a műszerfalra. Ami gáz lehet még az a különféle kapus-sorompós áteresztő rendszereknél lehet, pl. parkolóházban, de olyan helyekre meg jó eséllyel be se férek vele. :-)

A forma. Ki ne ismerné, hogy néz ki egy Land Rover? (1990 után Defender) Szinte alig van olyan 1950-es évek után Afrikában játszódó film, amiben ne lenne legalább egy. Az Istenek a fejükre estek, Ace Ventura, Tomb Raider, X-Akták, Bad Boys II, Monty Python Repülő Cirkusza, Dredd Bíró, James Bond filmek, de szinte végtelen a sor, ezernyi fimben felbukkant már, aki szeretne mazsolázni ezek között, az itt megteheti: http://www.imcdb.org/vehicles_make-Land-Rover.html

Angolul "boxy shape", azaz doboz forma. Hatalmas a jármű, de mégis nagyon könnyű a manőver vele, hiszen ahol látjuk a sarkát, ott garantáltan vége van az autónak, nem úgy, mint a mai legömbölyített személyautóknál, egy neccesebb parkolási mozzanatnál legtöbbször csak tippel az ember, "vajon meghúzom-e?"

Mára ennyit, legközelebb a vásárlás viszontagságairól mesélek majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://defender.blog.hu/api/trackback/id/tr782578641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doGmAI 2011.01.25. 19:15:28

hmmmmmm...... Snorkel? Nem kell?

NyenyeMákos 2011.01.25. 22:59:00

@doGmAI: Most így hirtelen nem kell, de a jövőben akarok rá midenképp. Persze ha tudsz egyet most óccón, akkor érdekelhet.

doGmAI 2011.01.29. 08:45:10

And now something completely different.

Hogy-é adják ködös albionban jelenleg a gázolajat? Kicsit nehezen értelmezem az általm talált adatot, miszerint a Diesel ára 149.6p. Egy imperial gallon kerül ennyibe? A p az penny-t jelent?

NyenyeMákos 2011.01.29. 14:48:53

@doGmAI: Angliában mindig picit drágább az üzemanyag. Jelenleg itt Skóciában legolcsóbban 124.9 a benyó, és 129.9 a gázolaj. Literben mérik. Az árakat kicsit furán, píben, azaz p, penny-ben kell érteni, tehát 1 font, 24.9 penny a benzin. Azt nem tudom, hogy miért így írják, valószínűleg ez még annak a maradványa, amikor még bőven 1 font alatt volt a lötty literje. Aztán biztos nem volt kedvük még egy tizedesvesszőt gyártani a font és a penny közé a benyókutak táblájára.

doGmAI 2011.02.02. 23:46:07

Jól látom, hogy van némi emelés a vason?
Amennyiben igen, javaslom, hogy tessék ellenőrizni az első kardánt. Az emelt autóknál nincs egy vonalban a középső és az első differenciál mű, ezért nagyobb szabadsággal rendelkező első kardánra van szükség. Például a Britpart DA6355 számú propshaftja kimondottan jónak tűnik.

NyenyeMákos 2011.02.03. 18:34:33

@doGmAI: Tudtommal nincs emelve a cucc. Mielőtt vettem, egy nagy közös baráti adatbázisból lekértem minden adatot az autóról (errefelé ezt egy sima halandó is megteheti: biztosítási galiba, baleset, módosítás, valós futott mérföld, hitel, lopott-e, rendszámcsere, stb. minden gubanc kiderül), ezen a ponton a jelentésben az állt, hogy nem volt módosítva a jármű, eredeti gyári még a készülék. A teljes szervízkönyve is megvan, semmiféle emelésről nem tesz említést.

Persze azért átnézetem majd otthon...:-)